#کتاب_امروز:
قدرت هنر / #بوریس_گرویس
کلبهکتابکلیدر: هم عنوان و هم طرح جلدِ کتاب، حسابی کنجکاوت میکند که بروی به سراغش. فهرست مطالب کتاب را هم که مرور میکنی همگی جذاباند. مثل: «هنر در عصر زیست سیاست، استراتژیهای شمایلشکنی در فیلم، هنر در عصر دیجیتالشدن، شهر در عصر تکثیر توریستی، هنر در جنگ، نظریه هنر آدولف هیتلر و...».
این چند سطر از مقدمه کتاب هم جالب است: «هنر مدرن محصول عصر روشنگری است، عصری ملازم با خداناباوری و انسانمحوری. مرگ خدا بدین معناست که هیچ قدرتی را در جهان نمیتوان بیاندازه قویتر از قدرتی دیگر تلقی کرد. بنابراین جهان مدرن که جهان روشنگری خداناباورانه و انسانمحورانه است به موازنهی قدرت باور دارد و هنر مدرن جلوهای از این باور است.»
شاید از میان سرفصلهای کتاب، آنجا که نام هیتلر آمده بود برایتان جالبتر باشد! برویم و بخشی از همین فصل را بخوانیم:
◀️ #چند_سطر_کتاب
میتوان گفت هیتلر خود را مربی آلمانیها میدانست. او مانند شوالیههای جِدای در حماسهی "جنگ ستارگان" به دنبال نیروهای پنهان برآمده از نژاد بود که باید کشف شوند و در کالبد ملت آلمان بسیج شوند. فیلمهای سالهای اخیر مالامال از این قبیل سیماهای مربیاند. خیل استادان کونگفو در انواع و اقسام فیلمها از نازلترین فیلمهای سری ب گرفته تا "ماتریکس" و "بیل را بکش" میکوشند شاگردانشان را وادارند تا همهی آموختهها و شنیدهها و اندیشیدههای خویش را فراموش کنند و صرفا با اتکا به استعدادهای درونی و پنهانِ جسمشان قدرتهایی را کشف کنند که تقدیر وراثت است. در زندگی واقعی نیز هزاران هزار مشاور را میبینیم که به ورزشکاران و سیاستمداران و کارآفرینان میآموزند به خود اعتماد کنند و خودانگیخته و غریزی عمل کنند و تنشان را کشف کنند. بنابراین کشف تنِ خود به مهمترین هنر عصر ما بدل شده است. به زعم هیتلر هنر راستین عبارت است از آشکار کردن نژاد قهرمان و تن قهرمان و قدرتبخشیدن به آن. این هنر البته فقط برای کسانی ممکن است که خودشان بنابر طبیعت از موهبت قهرمانی برخوردارند چون این نوع هنرِ حقیقی ماموریتی قهرمانانه است. بنابراین هنرمند با قهرمان یکی میشود. از همینرو هنر از دید هیتلر فقط تصویر کردن امر قهرمانانه نیست بلکه خودش کنشی قهرمانانه است چون به واقعیت و به حیات ملت شکل میبخشد. ص167
🔘قدرت هنر/ بوریس گرویس/ مترجم: #اشکان_صالحی/ #نشر_اختران/ 230صفحه رقعی/ چاپ نخست1396/ قیمت: 18هزارتومان
عنوان اصلی: Art Power
نویسنده: #Boris_Groys
▪️تصویر جلد: چارگوش سیاه اثر کازیمیر مالویچ 1915
▫️مربع سیاه (انگلیسی: Black Square) یک نقاشی رنگ روغن روی پارچه از کازیمیر مالهویچ است که نخستین نسخهاش در سال ۱۹۱۵ کشیده شد و از نمادهای جنبش سوپرماتیسم به شمار میرود. از مربع سیاه عموماً به عنوان «نقطهٔ صفر نقاشی» نام برده میشود؛ اثری که تفسیرهای گوناگونی را در مورد معنا و چیستی اثر هنری پیش کشیده است./ویکی پدیا