هر برند یک قصه است

26 آذر 1398


خب خب وقتش رسیده بیخیال تبلیغات و بازاریابی بیهوده و کلیشه برای کسب و کارتون بشید! بشینید یک قصه‌ی اساسی برای برند و کسب و کارتون بنویسید!
درسته، یک قصه! توی دنیایی که همه در حال قصه‌گویی هستن، چرا برند شما قصه‌ی دلنشینش رو نگه؟ اما چگونه؟ دانلود میلر، با استفاده از چارچوبِ هفت‌بخشیِ خودش به شما کمک می‌کنه که قصه‌ی برندتون رو بنویسید. 
این چارچوب با الهام از فیلم‌ها و قصه‌های موفق شکل گرفته و تقریبا تمام شاخص‌های یک قصه در دنیای ادبیات رو داره: قهرمان داستان و شخصیت شرور و ...

پشت جلد کتاب نوشته: «مخاطبان دیگر علاقه‌ای به شنیدن قصه‌ی برند یا قصه‌ی موفقیت شخصی کارآفرینان ندارند؛ آن‌ها تشنه‌ی قصه‌ای هستند که قهرمانش مشتری باشد، نه برند. کتاب "هر برند یک قصه‌ است" هم به آفرینندگان برندها یاد می‌دهد چطور قصه‌شان را روشن و شنیدنی به گوش مشتری برسانند، هم حقیقتی مهم‌تر از این را یادشان می‌اندازد که "مشتری‌ها معمولا اهمیتی به داستان شما نمی‌دهند؛ مهم داستان خودشان است."»

اولش فکر می‌کردم کتاب سخت خونده می‌شه و در مورد مسائلی صحبت می‌کنه که من هیچ پیش‌زمینه‌ای در موردش ندارم. اما کمی که جلوتر برید مفاهیم رو درک می‌کنید.

در آخر بگم که جناب دانلد میلر، زیاد حواسش به ما جهان سومی‌ها نبوده! مطمئنا این موارد رو در نظر نگرفته که خب شاید دو سه هفته‌ای اینترنت قطع بشه و یکهو گَند بزنه به قصه یا مثلا یه بارون بیاد کسب و کارت که هیچ، کل زندگیت زیر آب بره یا خیلی چیزای دیگه...

چند سطر کتاب

جی‌زی در نشست خبری مزه ریخت که «آب مجانیه، قیمت آلبوم موسیقی شش دلاره، ولی کسی نمی‌خواد برای موسیقی پول بده.» در ادامه حرف‌های مبهمی هم زد «آب مجانی رو باید از شیر بخورید. چیز قشنگیه. ولی اگه می‌خواید قشنگ‌ترین آهنگ‌ها رو گوش بدید، باید از هنرمند حمایت کنید.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص توئیتر از خجالت جی‌زی و تایدال درآمدند. هزاران نفر به او یادآوری کردند برود از کسانی که قبض‌هایشان را پرداخته‌اند بپرسد تا ببیند که آب اصلا مجانی نیست. جی‌زی یک شبه از هنرمندی که زبان گویای حال مردم بود به آدمی خودخواه تبدیل شد. 
جامعه از گوش دادن به حرف آهنگسازان میلیونر و معروفی که فقط به دنبال گرفتن پول بیشتر از مردم هستند بیزار است. اشتباهی کشنده: جی‌زی نتوانست به سوالی که همیشه در ناخودآگاه هر مشتری قهرمانی چرخ می‌زند، پاسخ دهد: چطور قرار است به من کمک کنی تا برنده شوم؟ هدف از تاسیس تایدال پیروزی هنرمندان بود نه مشتریان، که البته شکست خورد. همیشه مشتری را در جایگاه قهرمان و برندتان را در جایگاه راهنما بگذارید. همیشه. اگر این کار را نکنید، از بین خواهید رفت. 
ص 82

هر برند یک قصه است، دانلد میلر، مترجم: رسول بابایی، نشر اطراف، چاپ اول 1398، 214 صفحه، قیمت: 38 هزار تومان

یادداشت از: کلیدر/ سعیده تیموری

عنوان اصلی: Building a StoryBrand: Clarify Your Message So Customers Will Listen
نام نویسنده: Donald Miller

▫️  t.me/klidar 



دیدگاه های شما