آدمی، یک تاریخ نویدبخش/ تاریخ امیدبخش نوع بشر/ مقایسه ترجمه

25 دی 1399


#مقایسه_کتاب
#مقایسه_ترجمه

#کلبه_کتاب_کلیدر

📘آدمی، یک تاریخ نویدبخش، #روتخر_برخمان، #مزدا_موحد #نشر_نو، ۴۹۵صفحه، چاپ اول۱۳۹۹، قیمت: ۱۰۰هزارتومان
📕تاریخ امیدبخش نوع بشر، #روتخر_برخمان، #میرجواد_سیدحسینی #سکینه_تقی‌زاده،
#نشر_کتاب_پارسه، ۴۵۶صفحه، چاپ اول۱۳۹۹، قیمت: ۹۵هزارتومان

🔸هر دو کتاب در قطع رقعی و جلد سخت با روکش منتشر شده‌اند. اندازه کتاب نشر پارسه در طول و عرض، حدود یک سانتی‌متر بزرگ‌تر است.


📘#نشر_نو: آدمی، یک تاریخ نویدبخش
📕#نشر_کتاب_پارسه: تاریخ امیدبخش نوع بشر
🔸آیا «نویدبخش» همان معنای «امیدبخش» را می‌رساند؟ عنوان انگلیسی کتاب، چنین است:
Humankind: A Hopeful History


📘خب، این ایدۀ رادیکال چیست؟
اینکه اغلب افراد، در باطن، نسبتا نیک هستند. ص18
📕خب، این دیدگاه رادیکال چیست؟
اینکه اکثر مردم، در عمق وجود خود، بسیار نجیب و شریف‌اند. ص21

🔸این جمله‌ی کلیدی کتاب است و بنابراین ترجمه‌ی دقیقش اهمیت بسیاری دارد. هردو ناشر، کتاب را از انگلیسی ترجمه کرده‌اند. جمله انگلیسی این است:
“most people, deep down, are pretty decent”

ا***ا

📘یک آرمان‌گرا ممکن است در سراسر عمر خود محق باشد و باز هم او را فردی ساده‌دل ندانند و به هیچ نگیرند. هدف این کتاب تغییر دادن چنین وضعی است. چون چیزی که امروز ممکن است غیرمنطقی، غیر واقع‌بینانه و ناممکن به‌نظر برسد شاید فردا چیزی گریزناپذیر از آب درآید. ص39
📕یک آرمانگرا می تواند در تمام زندگی خود درست گفته باشد و همچنان فردی ساده لوح به نظر آید. این کتاب می‌خواهد این تفکر را تغییر دهد. زیرا آنچه امروز غیرمنطقی، غیرواقعی و غیرممکن به نظر می‌رسد، شاید فردا به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود. ص40
 
ا***ا

📘این ما را به معمای بعدی می‌رساند. اگر توله – انسان چنین موجود ذاتا مهربانی است، چرا مکررا خودشیفتگان و فرصت‌طلبان، خودپرستان و روان‌نژندها به راس اجتماع می‌رسند؟ چطور است که ما آدمیان، اعضای تنها گونه‌ای که صورتش سرخ می‌شود، به نحوی اجازه می‌دهیم که تحت حاکمیت افرادی کاملا بی‌شرم باشیم؟ ص251
📕این موضوع ما را به راز بعدی سوق می‌دهد. اگر انسان نرم‌خوی جامعه‌پذیر موجودی ذاتا مهربان است، پس چرا خودپرستان و فرصت‌طلب‌ها، خودشیفته‌ها و جامعه‌ستیزان همواره در راس امور جوامع و سمَت‌های بالای تصمیم‌گیری اجتماعات انسانی قرار می‌گیرند؟ چگونه ممکن است که ما انسان‌‌ها –یکی از تنها گونه‌هایی که از شرم سرخ می‌شویم- به‌نوعی به خودمان اجازه دهیم که افرادی عمیقا بی‌شرم بر ما فرمانروایی کنند؟
ص221
🔸یک شخصیت مهم در کتاب، Homo Puppy است. در ترجمه‌ی این عبارت، نشر نو در سراسر کتاب از عبارت «توله – انسان» و نشر پارسه از «انسان نرم‌خوی جامعه‌پذیر» استفاده کرده است.

ا***ا

📘آیا اینکه بیشترین تراکم خداناباوران در کشورهایی مثل دانمارک یا سوئد است، اتفاقی است؟ این کشورها مستحکم‌ترین حکومت و معتمدترین دیوان‌سالاری را دارند. در همچو کشورهایی، دین جایگزین پیدا کرده است. به همان شکلی که روزی تولید انبوه صنعت‌کاران سنتی را کنار زد، دیوان‌سالاران جای خداوند را گرفته‌اند. ص276
📕آیا وجود بزرگ‌ترین تجمعات ملحدین در کشورهایی مثل دانمارک یا سوئد، اتفاقی است؟ در چنین کشورهایی دین برچیده شده است. مثل زمانی که تولید انبوه، صنعتگران سنتی را به حاشیه راند، خدا هم نزد دیوان‌سالاران دیگر جایی نداشت. ص243

ا***ا

📘مصاحبه‌گر: لکۀ روی افق شما چیست، یوس... یعنی آن هدف درازمدتی که الهام‌بخش تو و تیمت است؟
یوس: من هدف درازمدت ندارم. بخصوص از آنهایی که انگیزه‌شان لکه است. ص294
📕مصاحبه‌کننده: یوز، چشم‌انداز شما، هدف دور و درازی که به شما و تیم‌تان انگیزه می‌دهد چیست؟
یوز: من اهداف دور و دراز ندارم. هیچ انگیزه و الهامی در کار نیست. ص258

ا***ا

📘تحت فشار ظهور سرمایه‌داری که به امثال ایر بی اند بی و فیسبوک اجازه می‌دهد خامۀ روی رفاه انسان‌همکار را برای خود بردارند. در اغلب موارد، اقتصاد مشارکتی بیشتر شبیه اقتصاد پشم‌چینی از آب در‌می‌آید؛ پوست همۀ ما کنده می‌شود. ص348
📕همچنین با ظهور سرمایه‌داری که امثال ایر بی‌ان‌بی و فیسبوک را قادر می‌سازد به پیشرفت و ترقی انسان مشارکتی چنگ بیندازند. معمولا اقتصاد شراکتی بیشتر شبیه اقتصاد پشم‌چینی از آب در می‌آید که پشم همۀ ما را می‌چیند! ص302

Humankind: A Hopeful History
Rutger Bregman

کلبه کتاب کلیدر/  t.me/klidarNews ▫http://instagram.com/instaklidar ▫️ klidar.ir



دیدگاه های شما